UITVOEREND:
BAROQUE BICOLORE
Barokmuziek is virtuoos, swingend, melodieus, ontroerend, puur. In barokmuziek wordt geïmproviseerd, versierd, gekleurd en getimed.
Barokmuziek is toegankelijk, plezierig en wordt door veel mensen beoefend in (amateur)koren, orkesten en ensembles.
Barokmuziek is toegankelijk, plezierig en wordt door veel mensen beoefend in (amateur)koren, orkesten en ensembles.
BAROQUE BICOLORE
is gespecialiseerd in barokmuziek en de historische uitvoeringspraktijk. Wij vormen als duo de basis van Baroque Bicolore. De combinatie van klavecimbel / kistorgel en zang / blokfluiten leent zich voor allerlei meerkleurige programma’s met barokmuziek. Ook zijn we in de gelegenheid Baroque Bicolore uit te breiden tot een barokorkestje waarmee we een cantatedienst of andere (koor)werken kunnen begeleiden.
is gespecialiseerd in barokmuziek en de historische uitvoeringspraktijk. Wij vormen als duo de basis van Baroque Bicolore. De combinatie van klavecimbel / kistorgel en zang / blokfluiten leent zich voor allerlei meerkleurige programma’s met barokmuziek. Ook zijn we in de gelegenheid Baroque Bicolore uit te breiden tot een barokorkestje waarmee we een cantatedienst of andere (koor)werken kunnen begeleiden.
Wij hebben allebei veel affiniteit met koorzang en specialiseren ons in het begeleiden van koren en orkesten. Daarbij valt te denken aan continuobegeleiding en solozang bij een uitvoering van barokmuziek, aan instrumentale tussenspelen, maar ook muziek in de pauze in de foyer, bij de koffie.
Het begeleiden van koren en orkesten betekent voor ons ook het geven van korte cursussen over historische uitvoeringspraktijk en stemvorming. Dus we bieden niet alleen de mogelijkheid tot muzikale ondersteuning, maar kunnen ook een studiedag verzorgen of een cursus geven.
Voor contact en boekingen, klik hier.
Voor contact en boekingen, klik hier.
BEELD & GELUID
• A.D. Philidor
deel 3 uit de "Sonate pour la flûte à bec"
1 mei 2011, Live in de Grote Kerk te Wijk bij Duurstede
deel 3 uit de "Sonate pour la flûte à bec"
1 mei 2011, Live in de Grote Kerk te Wijk bij Duurstede
Bekijk YouTube Filmfragment
'Second Witches Dance'
BIOGRAFIE:
SONJA GRUYS
(sopraan en blokfluit) studeerde zang bij Marjanne Kweksilber en Frans Huijts, nadat ze haar studie blokfluit had afgerond met het diploma 2e fase (Masters) aan het Koninklijk Conservatorium. Ze volgde verschillende aanvullende cursussen voor historische uitvoeringspraktijk en barokzang in Portugal, Italië en Spanje.
Sonja is oprichtster van en uitvoerend musicus in verschillende ensembles voor oude muziek, het klassieke repertoire en een ensemble voor nieuwe muziek en improvisatie.
Sonja trad op in de Verenigde Staten, Mexico, Spanje, Tsjechië, Italië en Nederland. Zij gaf concerten op historische lokaties zoals het Muiderslot, huis Dever en slot Loevesteijn. Zij organiseerde een optreden voor haar eigen barokorkest ICOM in de “auditorio Nacional” in Madrid in samenwerking met het Spaanse kamerkoor van Pamplona.
(sopraan en blokfluit) studeerde zang bij Marjanne Kweksilber en Frans Huijts, nadat ze haar studie blokfluit had afgerond met het diploma 2e fase (Masters) aan het Koninklijk Conservatorium. Ze volgde verschillende aanvullende cursussen voor historische uitvoeringspraktijk en barokzang in Portugal, Italië en Spanje.
Sonja is oprichtster van en uitvoerend musicus in verschillende ensembles voor oude muziek, het klassieke repertoire en een ensemble voor nieuwe muziek en improvisatie.
Sonja trad op in de Verenigde Staten, Mexico, Spanje, Tsjechië, Italië en Nederland. Zij gaf concerten op historische lokaties zoals het Muiderslot, huis Dever en slot Loevesteijn. Zij organiseerde een optreden voor haar eigen barokorkest ICOM in de “auditorio Nacional” in Madrid in samenwerking met het Spaanse kamerkoor van Pamplona.
Sonja werkte samen met de Australische kunstenaar Christian Thompson en ze was te horen en te zien in één van zijn video installaties tijdens de Biennale van Sydney.
Verder was Sonja te horen tijdens grotere kunst- en kamermuziek festivals zoals “kamermuziek in ’t groen”, “Boulevard festival”, en tijdens diverse fringeconcerten van het Festival Oude Muziek Utrecht. Ook speelde zij in grotere producties mee, zoals Monteverdi’s “Orfeo”, de Brandenburgse concerten van Bach (olv Jaap ter Linden), en in moderne orkestwerken van G. Kurtag (olv Reinbert de Leeuw).
LAURA HÖLZENSPIES
(klavecimbel) studeerde piano bij Alwin Bär en Kyoko Hashimoto en klavecimbel bij Siebe Henstra aan het Utrechts Conservatorium. Als uitvoerend musicus specialiseerde zij zich in liedbegeleiding en kamermuziek met een speciale voorliefde voor hedendaagse en barokmuziek.
Door de jaren heen werkte Laura samen met vele zangers, strijkers en blazers, zowel in duo- als in ensembleverband. Op het programma stonden werken van de vroege barok tot net geschreven muziek, waaronder verschillende werken van Joris Holtackers en Lionel Ziblat. Laura trad op in Duitsland, Italië, Brazilië en Nederland.
(klavecimbel) studeerde piano bij Alwin Bär en Kyoko Hashimoto en klavecimbel bij Siebe Henstra aan het Utrechts Conservatorium. Als uitvoerend musicus specialiseerde zij zich in liedbegeleiding en kamermuziek met een speciale voorliefde voor hedendaagse en barokmuziek.
Door de jaren heen werkte Laura samen met vele zangers, strijkers en blazers, zowel in duo- als in ensembleverband. Op het programma stonden werken van de vroege barok tot net geschreven muziek, waaronder verschillende werken van Joris Holtackers en Lionel Ziblat. Laura trad op in Duitsland, Italië, Brazilië en Nederland.
Naast reguliere concerten werkte Laura ook mee aan muziektheaterproducties, zoals A Quest for the Holy Note en Talent en Tegenspelers. Samen met sopraan Esther Putter en alt/mezzo Mieke van Laren vormt Laura nu het ensemble Kalevala Zingt waarbij liederen en duetten gecombineerd worden met theatrale elementen. Sinds haar studietijd is Laura ook werkzaam als pianodocente in een particuliere lespraktijk en combineerde zij haar werkzaamheden als musicus met diverse banen binnen en buiten de culturele sector.
ARCHIEF:
Het programma "Les Langueurs tendres" met liederen van Honoré d’Ambruis over de zoete pijn van de liefde, aangevuld met suites van Marchand, Hotteterre en Philidor uit de Franse Barok werd ten doop gehouden op een huisconcert in Utrecht (zie flyer links) en was op 1 mei 2011 te beluisteren in de Grote Kerk te Wijk bij Duurstede. Voor dit concert werd Laura’s grote klavecimbel (Matthijs Mijnders 2003, naar Dulcken 1750) speciaal vervoerd.